domingo, 1 de junio de 2014

#DocsBarcelona acull la projecció de 21 films catalans (26 de maig 1 de juny) 2014


El cinema documental pren protagonisme a Barcelona entre avui 26 de maig i diumenge 1 de juny amb el Festival Internacional de Cinema Documental DocsBarcelona que celebra enguany la seva dissetena edició. Una cita imprescindible pels amants del cinema documental que compta amb 43 títols en el programa, 21 catalans. Les projeccions arrencaran dimecres 28 amb el film israelià ‘The Good Son’ de Shirly Berkovitz en què un jove de 22 anys posa en risc la fidelitat envers la seva família per tal d’aconseguir fer realitat els seus somnis. D’altra banda, una parella de ballarins agafen el repte d’aconseguir que un grup d’adolescents aprenguin a ballar en cinc dies a la pel·lícula espanyola ‘Five days to dance’, de Rafa Molés i Pepe Andreu, encarregada de cloure diumenge el festival. Entre les propostes d’arreu del món que participen en el DocsBarcelona destaca sobre tot el film sirià-alemany ‘Return to Homs’ de Talal Derki, Gran Premi del Jurat a Sundance, que narra lahistòria de com dos joves revolucionaris participants de la protesta pacífica per alliberar el seu país de Bashar al-Assad es converteixen en rebels armats.

Seccions a competició

En la Secció Oficial a competició trobem tres llargmetratges de casa nostra. D’una banda,Bugarach dirigit per Ventura DurallSergi Cameron i Salvador Sunyer, i co-produït perNanouk Films, ens situa en el petit i tranquil poble del sud de França de mateix nom on comencen a arribar incòmodes forasters després que els mitjans de comunicació publiquin que aquest seria l’únic indret que es salvaria del Judici Final. D’altra,Demonstration, sortit del Màster Documental de la UPF, recull les protestes en contra de les retallades que durant les dues vagues generals de 2012 (29 de març i 14 de novembre) van tenir lloc a Barcelona i els hi dóna un altre sentit posant les imatges en relació al ballet del Quixot que es programava al Gran Teatre del Liceu en un d’aquells dies. Per últim, Un loro en la horchatería, dirigida per Inés Thomsen i co-produïda per Polar Star Films, tanca la participació catalana de la Secció Oficial. Aquest film fa una mirada al barri del Raval de Barcelona on conviuen desenes de perruqueries gestionades per immigrants d’arreu del món. Locals que representen submons aïllats de comunitats amb molt poc contacte les unes amb les altres.




En la Secció Noves Mirades, dedicada a les obres de nous realitzadors o a aquelles que aporten una nova perspectiva a la producció documental, hi ha un representant catalàEl domador de peixos. Aquest curtmetratge, dirigit per Roger Gómez i Dani Resines, amb producció deEl cangrejo, és testimoni de la història de Franciscu i la seva curiosa carpa Juanita, l’únic peix en el món que menjava amb cullera i bevia d’un porró, i que en deixar de fer-ho quan l’amo ja no hi era, va capgirar la idea que els peixos no tenen memòria.
Altres categories que també compten amb premi són les seccions Doc-U i Docs&Teens. Laprimera, nova incorporació en l’edició d’enguany al DocsBarcelona, està dedicada a la producció documental universitària a Catalunya, i compta amb 9 curtmetratges i elllargmetratge Sobre la marxa. Aquest film dirigit per Jordi Morató, que va rebre el Premi del Públic en el D’A 2014, proposa una reflexió sobre l’impuls creatiu de l’home i la necessitat d’identificació de l’ésser humà com a individu. Ho fa a través de la història de Garrell, un home que al llarg de 45 anys construeix dins d’un bosc d’Argelaguer un oasi propi de cabanes i torres que destrueix per tal de reconstruir-lo una vegada rere l’altra sense cap propòsit aparent. En el cas de Docs&Teens, secció dirigida al públic adolescent, és una la producció catalana que participa: Entre el Cel i la Terra. Dirigida perT. Folguera, D. Fernández i R. Parado, i produïda per Lastor Media, Intropía Media i TVC, aquesta pel·lícula rememora la creació, ara fa 30 anys, del Parc Natural dels Aiguamolls de l’Empordà.


Seccions fora de competició

Fora de la competició se situa la secció Sessions Especials, que compta amb tres produccions catalanesCiutat mortaGlance Up (Mirant amunt) i La tragèdia electrònica. El film dirigit per Xavier Artigas i Xapo Ortega, i produït per Metromuster, pretén posar llum a un dels pitjors casos de corrupció policial a Barcelona; la proposta de La Lupa produccions, dirigida per Oriol Martínez i Enric Ribes, ens apropa a la història de Joan Pahisa, un jove de 27 anys qui amb el seu metre d’alçada no renuncia a la seva passió: el bàsquet; i Cosima Dannoritzer dirigeix la producció de Media 3.14 quemostra les conseqüències que té els milions de residus electrònics generats per Europa i EEUU a l’Àfrica. A més, també participa Los Náufragos de la Casa Quebrada del valencià Llorenç Soler, considerat un dels pares, amb Joaquim Jordà i Jose Mª Nunes, del documental a Catalunya. Soler presentarà, juntament amb el documental, el llibre ‘Llorenç Soler, la mirada comprometida’ sobre la seva filmografia.
D’altra banda, amb motiu del cinquè aniversari del programa Sense Ficció de TV3, el DocsBarcelona programa tres títols que han estat seleccionats per la seva audiència a la seccióSense FiccióAvi, et trauré d’aquí, dirigit per Montse Armengou i Ricard Belis amb producció de TV3, dóna veu al testimoni de famílies que lluiten per a recuperar els cossos d’algunes víctimes de la Guerra Civil, les tombes de les quals van ser profanades pel Franquisme per a farcir el Valle de los Caídos; a Món petit, de Marcel Barrena amb producció d’Umbilical ProduccionsCorte y Confección de películas i TV3,acompanyem Albert Casals, un jove en cadira de rodes, a fer realitat el seu somni: arribar al lloc del món més allunyat de casa seva; i Modernisme, una història de destrucció, de Lluís Permanyer amb producció de TVCposa de manifest la campanya de descrèdit que hi va haver contra el moviment modernista durant el segle XX per part d’alguns intel·lectuals catalans.

Programació de produccions catalanes
Dijous 29 de maig:
– 19:45El domador de peixos; Sessió amb col·loqui juntament amb el film polac ‘Joanna’; Aribau Club.

Divendres 30 de maig:
– 17:30Avi, et trauré d’aquíArts Santa Monica.
– 18:00Sessió Doc-U 1 (documentals universitaris catalans); Sessió amb col·loquis;CCCB (Sala Auditori).
– 19:15Modernisme, una història de destruccióArts Santa Monica.
– 19:30La tragèdia electrònica; Sessió amb col·loqui; CCCB (Sala Teatre).
– 19:30Sessió Doc-U 2 (documentals universitaris catalans); Sessió amb col·loquis;CCCB (Sala Auditori).
– 19:45El domador de peixos; Sessió amb col·loqui juntament amb el film polac ‘Joanna’; Aribau Club.
– 20:00Bugarach; Sessió amb col·loqui; Aribau Club.
– 20:45Món petitArts Santa Monica.
– 21:30Sobre la marxa; Sessió amb col·loqui; CCCB (Sala Auditori).
– 22:15Demonstration; Sessió amb col·loqui; Aribau Club.

Dissabte 31 de maig:
– 17:30Ciutat morta; Sessió amb col·loqui; CCCB (Sala Teatre).
– 17:45Bugarach; Sessió amb col·loqui; Aribau Club.
– 18:00Glance Up; Sessió amb col·loqui; CCCB (Sala Auditori).
– 22:00Un loro en la horchatería; Sessió amb col·loqui; CCCB (Sala Auditori).
– 22:15Demonstration; Sessió amb col·loqui; CCCB (Sala Teatre).

Diumenge 1 de juny:
– 16:00Ciutat morta; Sessió amb col·loqui; CCCB (Sala Teatre).
– 16:30Glance Up; Sessió amb col·loqui; CCCB (Sala Auditori).
– 18:00Un loro en la horchatería; Sessió amb col·loqui; CCCB (Sala Auditori).
– 20:15La tragèdia electrònica; Sessió amb col·loqui; CCCB (Sala Teatre).
– 22:15Demonstration; Sessió amb col·loqui; CCCB (Sala Teatre).

Més DocsBarcelona

Més enllà de les projeccions el festival organitza diverses activitats professionals, que comencen avui. Com cada any Barcelona es converteix durant uns dies en mercat de finançament per a la indústria del documental amb el DocsBarcelona Pitching Forum, on 15 projectes, 4 catalans, tindran l’oportunitat de ser presentats davant un panell configurat per 20 finançadors i distribuïdors internacionals. D’altra banda, com a novetat d’enguany s’organitzaran Speed Meetings, trobades one to one entre 16 projectes catalans i 10 finançadors nacionals i internacionals.

Informació DocsBarcelona

No hay comentarios:

Publicar un comentario